Έκρηξη / Explosion
Η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ) γιόρτασε τα 10 χρόνια από την ίδρυση της ομάδας σύγχρονου χορού Hellenic Dance Company με μια επετειακή παραγωγή που ήρθε για να υπογραμμίσει το χαρακτήρα και την αποστολή της.
Η παραγωγή με τίτλο Έκρηξη περιλάμβανε έργα των Steve Reich (Clapping, 1972), Martha Graham (Happy Dance, απόσπασμα από το έργο El Penitente, 1940), Richard Alston (Gypsy Mixture, 2004) και Αθηνάς Βάχλα (Splinter in the Flesh, νέα εκδοχή 2010). Από τις μουσικές φράσεις του μινιμαλιστή Reich, στη δυνατή σκέψη της θεμελιώτριας του αμερικανικού μοντέρνου χορού Martha Graham κι από τα απαιτητικά σχήματα του λυρικού Alston, στο σκληρό παρόν της Αθηνάς Βάχλα, όπου τα κοινωνικοπολιτικά προβλήματα αποτυπώνονται μέσα από το ανθρώπινο σώμα και εκφράζονται με τη γλώσσα του σύγχρονου χοροθεάτρου.
Η ‘Εκρηξη δεν ήταν απλώς μια επετειακή παραγωγή αφιερωμένη στην πορεία ενός καλλιτεχνικού εγχειρήματος με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ήταν μια γιορτή του ρυθμού που επιχείρησε να τοποθετηθεί με δύναμη απέναντι στην τρέχουσα πραγματικότητα και να υπενθυμίσει πως δεν υπάρχει πρόοδος δίχως όραμα.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ
25-30 Νοεμβρίου 2010
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ
21:00
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
ΕΙΣΗΤΗΡΙΑ
Κατόπιν κράτησης
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Παυλίνα Βερέμη
ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ
Martin Lawrance, Martha Graham, Richard Alston, Αθηνά Βάχλα
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Βίκυ Κολοβού
ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
VanDog Production
ΦΩΤΙΣΜΟΙ
Αλέκος Αναστασίου
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΒΟΛΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Elisarte Cultural Marketing
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ-ΠΡΟΒΟΛΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, FUNDRAISING & MEDIA PLANNING / ΧΟΡΗΓΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ζέττα Πασπαράκη
ILLUSTRATOR
Αντώνης Σπορίδης
COPYWRITER
Νίκος Λεγάκης
ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ
Αρχοντή Κόρκα
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΜΑΚΕΤΑΣ
Τάκης Διαμαντόπουλος
ΠΑΡΑΓΩΓΗ – ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΕΝΤΥΠΟΥ
IRIS Εκτυπώσεις Α.Ε.Β.Ε.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ:
Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΘΕΡΜΑ
Tον Τάκη Διαμαντόπουλο για τη φωτογραφική σύνθεση που προσέφερε για την έντυπη επικοινωνία της παράστασης.
Τον Γιάννη Ξυνόπουλο και τη Ζέττα Πασπαράκη για την παραγωγή, επιμέλεια, ηχογράφηση και εκφώνηση του ραδιοφωνικού μηνύματος.
Το ξενοδοχείο Best Western Museum Hotel για την ευγενική φιλοξενία των προσκεκλημένων καλλιτεχνών.
Υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων
ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
UPSTREAM, SCRIPTA Γραφικές Τέχνες / Εκθέσεις, IRIS Εκτυπώσεις Α.Ε.Β.Ε.
ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΕΡΤ, ΕΡΤ Ψηφιακή, MAD, Κοντέινερ, CITY CONTACT, OZON, FREE SUNDAY, City Press, Αθήνα 9.84, Βήμα 99.5, Δεύτερο Πρόγραμμα 103.7, Τρίτο Πρόγραμμα, KOSMOS 93.6, in.gr, ελculture, culturenow.gr, dancetheater.gr, dancepress.gr
Μήνυμα από τη Διεύθυνση
Έκρηξη. Μια πραγματικότητα προσωπική, κοινωνική, πολιτική. Στη δική μας περίπτωση, μέσω της τέχνης συνδέουμε την έννοια της έκρηξης με τις ανθρώπινες αισθήσεις, τη διαμαρτυρία, το ρυθμό, τη δημιουργικότητα και το πάθος για δουλειά. Τη συνδέουμε με τα γεγονότα που ζούμε και των οποίων κομμάτι είμαστε κι εμείς.
Στην ΕΚΡΗΞΗ της Hellenic Dance Company αναγνωρίζω τη διάθεση να μοιραστούμε τη χαρά
της συνάντησης και της γιορτής για δέκα χρόνια συνεχούς προσπάθειας και σκληρής δουλειάς.
Αναγνωρίζω την ένταση που βιώνω κάθε μέρα γύρω μου, μέσα μου. Αναγνωρίζω την ανάγκη για
μια έκφραση δυναμική, που βρίσκει χώρο να εκραγεί.
Σας καλωσορίζω. Καλή σας παράσταση.
Παυλίνα Βερέμη
Διευθύντρια Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης
& Καλλιτεχνική Διευθύντρια Hellenic Dance Company
Πρόγραμμα Παράστασης
Clapping Music
Aπό τους πιο σπουδαίους σύγχρονούς μας συνθέτες, ο Steve Reich, έχει επαναπροσδιορίσει την κλασική μουσική τα τελευταία σαράντα πέντε και πλέον χρόνια. Στο Clapping Music του 1972, πιστός στην υπόσχεση του μινιμαλισμού, υπογραμμίζει πως η ανθρώπινη φύση αποτελεί μουσική, δημιουργώντας ένα έργο για δύο ερμηνευτές και μία ηχητική γλώσσα με εκφραστή το ανθρώπινο σώμα. Θέτει τις αρχέτυπες δομές της μουσικής του σε λειτουργία και δημιουργεί έναν αέναο σωματικό παλμό, επιβεβαιώνοντας τον συνθέτη John Adams και την άποψή του πως, «ο Reich ασφαλώς και δεν ανακάλυψε εκ νέου τον τροχό, σίγουρα όμως υπέδειξε καινούργιους τρόπους να κινούμαστε με αυτόν».
Στην ΕΚΡΗΞΗ, δημιουργούμε ένα τοπίο επαναλαμβανόμενου δυναμικού ρυθμού στο οποίο οι τέσσερις μουσικοί, Klodian Azizaj, Νικόλας Γαβριήλ, Γιώργος Σταυρίδης και Λουκάς Τσολακιάν ερμηνεύουν την παρτιτούρα του μεγάλου συνθέτη, ενώ ο Martin Lawrance την μετατρέπει σε κίνηση για δύο χορευτές.
Μουσική: Steve Reich
Χορογραφική Σύνθεση: Martin Lawrance
Παίζουν: Klodian Azizaj, Νικόλας Γαβριήλ, Γιώργος Σταυρίδης, Λουκάς Τσολακιάν
Χορεύουν: Μιχάλης Θεοφάνους, Νάνσυ Νερατζή
Ευχαριστούμε τον κ. Δημήτρη Δεσύλλα για τη βοήθεια του.
Happy Dance
Σαν παιχνίδι ή παιδική κατεργαριά που ζωντανεύει μπρος στα μάτια του θεατή, το Happy Dance είναι η καταληκτική από τις δέκα σύντομες σκηνές που συναποτελούν το έργο El Penitente, το οποίο η Martha Graham χορογράφησε το 1940 και ερμήνευσε η ίδια με τη συνέργεια του Erick Hawkins και του τότε νεαρού Merce Cunningham. Σε αυτό, βαθιά επηρεασμένη από τις εμπειρίες που αποκόμισε, ζώντας για μεγάλες περιόδους στη νοτειοδυτική Αμερική, η θεμελιώτρια του αμερικανικού σύγχρονου χορού διαλέγει να εκφραστεί με πηγή έμπνευσης το έντονο πνεύμα θρησκευτικότητας που διατρέχει τις τελετουργίες των νομάδων της περιοχής, της σέκτας των Penitentes.
«Η κίνηση δε λέει ποτέ ψέμματα», συνήθιζε να λέει η Graham. Το Happy Dance είναι το σημείο του έργου, όπου οι ερμηνευτές έχουν ήδη αναπαραστήσει τη σκοτεινή ισπανική εκκλησιαστική σκέψη πίσω από τις τελετές της σέκτας. Τώρα, θα τις αφήσουν πίσω τους, θα απεκδυθούν των συμβόλων και των ρόλων τους και θα σκαρώσουν μια χαρούμενη γιορτή για τη ζωή. Έτσι, μας υπενθυμίζουν πως πρώτα και πριν από όλα είναι χορευτές και βρίσκονται στη σκηνή για να προσφέρουν στο κοινό την απόλαυση της αλήθειας του χορού. Γιατί «η κίνηση δε λέει ποτέ ψέμματα».
Χορογραφία: Martha Graham
Μουσική: Louis Horst
Διδασκαλία Ρεπερτορίου: Πένυ Διαμαντοπούλου
Σχεδιασμός Κοστουμιών: Martha Graham
Κατασκευή Κοστουμιών: Ευτυχία Χατζηγεωργίου
Ερμηνεία: Αιμίλιος Αράπογλου, Tadeu Liesenfeld, Αγγελική
Τρομπούκη
Gypsy Mixture
Οι νομάδες πάντα έπαιρναν μαζί τους τις μουσικές και τους χορούς τους. Συλλέγοντας επιρροές καθοδόν, η κουλτούρα τους γινόταν ακόμα πιο περίπλοκη και πιο πλούσια. Κλασικό παράδειγμα είναι το φλαμένκο, ο χορός των τσιγγάνων που ήρθαν στην Ισπανία από το Μαρόκο, αλλά των οποίων οι αρχαίες ρίζες βρίσκονται στην Ινδία. Το φλαμένκο και ο κλασικός ινδικός χορός Kathak μοιράζονται πολλά βήματα, αποδεικνύοντας τη σχέση αυτή.
Η μουσική στο Electric Gypsyland έχει ταξιδέψει με την ταχύτητα του 21ου αιώνα. Από το Bucovina Club στη Φρανκφούρτη, η βαλκανική μουσική του DJ Shantel συνάντησε την techno και ένα νέο υβρίδιο γεννήθηκε. Για το CD αυτό, η επιρροή διευρύνθηκε ακόμα περισσότερο μέσα από τη συνεργασία με DJs και remixers από τη Χιλή και τη Βραζιλία. Στο Usti Usti Baba, βαλκανικά και χιλιανά χάλκινα πνευστά ενώνονται αβίαστα, το Dumbala Dumbala γίνεται μια σάμπα από τη Ρουμανία και στο Fantasia ο μεσογειακός ήχος του κλαρινέτου τονίζεται από την ασιατική τάμπλα, της οποίας το ρυθμό «σπάει» ένα ηλεκτρικό όργανο. Οι τόσες επιρροές και τα τόσα ερεθίσματα για χορό έχουν κάνει αυτή τη μουσική πραγματικά συναρπαστική για να δουλέψεις, καθώς αποκαλύπτει νέα επίπεδα κάθε φορά που την ακούς.
Richard Alston
Πολύ συχνά, αν όχι πάντα, η χορογραφική σκέψη του σπουδαίου Βρετανού δημιουργού Richard Alston βρήκε στη μουσική την ώθηση που χρειάστηκε για να ξεδιπλωθεί. Ακριβώς έτσι συνέβησαν τα πράγματα και στο έργο Gypsy Mixture του 2004, τη δημιουργική αφορμή για το οποίο o καλλιτεχνικός διευθυντής του κέντρου χορού και παραστατικών τεχνών The Place συνάντησε στη δισκογραφική συλλογή του DJ Shantel με τίτλο Electric Gypsyland.
Γοητευμένος από τις πολλές διαφορετικές επιρροές που αντανακλά ο ηχητικός του καμβάς, αλλά και τον ιδιότυπο χαρακτήρα της νομαδικής ζωής, ο Alston φέρνει στη σκηνή εικόνες από την καθημερινότητα ενός συνόλου ανθρώπων που μετακινούνται αδιάκοπα. Κάποτε ταλαιπωρημένοι αλλά πάντα αποφασισμένοι να επιβιώσουν, οι «κάτοικοι» του Gypsy Mixture θα συνεχίσουν την περιπλάνηση με πίστη στη δύναμη του χορού και της μουσικής. Από όλα τους τα υπάρχοντα, αυτά θα είναι πάντα τα πιο
ξεχωριστά.
Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τη Richard Alston Dance Company στο Milton Keynes Theatre, στις 19 Οκτωβρίου 2004.
Χορογραφία: Richard Alston
Μουσική: από το CD Electric Gypsyland
Tα tracks από το CD Electric Gypsyland (αρ. κατ. CRAW 32) ακούγονται μετά από την ευγενική άδεια της δισκογραφικής εταιρίας Crammed Discs (www.crammed.be)
Φωτισμοί: Charles Balfour
Κοστούμια: Peter Todd
Βοηθός Χορογράφου: Martin Lawrance
Υπεύθυνη Προβών: Μαρία Νικολουλέα
Ερμηνεία: Ταξιάρχης Βασιλάκος, Χλόη Θεοδωροπούλου, Μιχάλης Θεοφάνους, Έλενα Κέκκου, Νάνσυ Νερατζή, Κώστας Παπαματθαιάκης, Γιώργος Πελαγίας, Ίρις Φουστέρη
Splinter in the Flesh
Tο τελευταίο κομμάτι της Αθηνάς Βάχλα χτίζεται πάνω στην έρευνά της για τη φύση της αρένας. Αποτελεί αφετηρία της ιδέας ότι η ύπαρξή μας η ίδια είναι μιά αρένα στην οποία βρισκόμαστε από τη γεννησή μας, χωρίς να γνωρίζουμε τους κανόνες ή τη λειτουργία της. Οι πρωταγωνιστές βρίσκουν τον εαυτό τους εγκλωβισμένο σε ένα χώρο παράστασης όπου είναι υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουν τα ερωτήματα του πώς πρέπει να συμπεριφερθούν, γιατί και για ποιον. Εστιάζοντας στα βασικά ηθικά ερωτήματα, το κομμάτι αναζητά την έννοια των επιλογών που κάνουμε ως ενσυνείδητα όντα. Να αγαπήσουμε ή να μισήσουμε, να κάνουμε τέχνη ή πόλεμο. Τις επιλογές που μας προσδιορίζουν ως άτομα και που προέρχονται από το πρόβλημα του πώς να χρησιμοποιήσουμε το επώδυνο και υπέροχο δώρο της ανθρώπινης συνείδησης.
Το έργο της Βάχλα μας προσφέρει ένα πυκνό συμβολικό τοπίο, με αυστηρή διατάξη και διαστρωμάτωση. Οι συχνά αδιαπέραστες και διφορούμενες εικόνες του δομούν με αρχιτεκτονική ακρίβεια ένα νόημα που άλλοτε προκαλεί ταραχή κι άλλοτε ανταμείβει.
Pete Brooks
Το Splinter in the Flesh παρουσιάστηκε για πρώτη φορά to 2008, στο Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν, ως work-in-progress, σε παραγωγή του Κέντρου και του British Council.
Concept-Σύνθεση: Αθηνά Βάχλα
Πρωτότυπη Μουσική & Sound Design: Σταύρος Γασπαράτος (Ακούγονται μουσικά θέματα από έργα Bach, Schubert και Pansonic)
Δραματουργία: Pete Brooks
Βοηθοί Χορογράφου: Paul Blackman, Χριστίνα Γουζέλη
Σκηνικά–Κοστούμια: Ζαχαρούλα Ιωάννου
Εκμάθηση όπλων: Barry McGinlay
Footwork: La Joaquina
Βοηθός Σκηνογράφου: Ιωάννα Νασσιοπούλου
Εκτέλεση φωτισμών: Όλια Τορναρίτου
Ερμηνεία: Κώστας Αντωνάτος, Paul Blackman, Azizaj Blenard, Χριστίνα Γουζέλη, Στέλλα Ζάννου, Jessica Henou, Γιάννης Καρούνης
Προσκεκλημένη ερμηνεύτρια: La Joaquina
Υψίφωνος: Βιβιάννα Γιαννάκη
Ευχαριστούμε το Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν για την ευγενική παραχώρηση των props.
Θερμές ευχαριστίες στους χορευτές για τη συνεργασία τους στη συνδημιουργία του έργου και στην Artsadmin, Cheryl Pierce για την αμέριστη συμπαράσταση της στην επικοινωνία του στο εξωτερικό.